Efektivitas Pembelajaran Daring Mata Kuliah Mku Bahasa Indonesia Pada Mahasiswa Universitas Hamzanwadi Pada Masa Pandemi Covid-19

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Ramlah H.A. Gani
Titin Ernawati
Nunung Supratmi
Herman Wijaya
Nurdin

Abstract

This research is a qualitative descriptive study to describe the effectiveness of learning Indonesian MKU courses using online technology for Informatics Education Study Program students at Hamzanwadi University in 2022. Online learning uses the Google Meeting, Zoom Meeting, WhatsApp, and LMS platforms. Sources of data in the form of questionnaires or questionnaires and interviews. The data collection technique uses a questionnaire technique with 45 respondents and the interview technique includes several stages, namely data reduction, data display, and drawing conclusions. Based on the results of the study, online learning in MKU Indonesian courses uses laptop technology 60% and mobile phones 40%, while the percentage of students using learning platforms prefers to learn using Zoom Meetings with a percentage of 50%, Google Meetings 30%, LMS 10%, and WhatsApp 10%. While the effectiveness of online learning methods, 60% of students stated that they were very effective, and 31% were less effective, and 8% were not effective. While the results of interviews 90% of students chose to study online, and 10% chose offline. From the results of the data, it was concluded that online learning was very effective in MKU Indonesian courses during the Covid-19 pandemic.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Ramlah H.A. Gani, Titin Ernawati, Nunung Supratmi, Herman Wijaya, & Nurdin. (2023). Efektivitas Pembelajaran Daring Mata Kuliah Mku Bahasa Indonesia Pada Mahasiswa Universitas Hamzanwadi Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 5(1), 8–19. https://doi.org/10.52647/jep.v5i1.75

References

  1. Arief Yulfan Hidayat, Ahmad Tohir, & Rahayu Soraya. (2022). Pengaruh Media Strip Story Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 4(2), 85–91. https://doi.org/10.52647/jep.v4i2.67.
  2. Baety, D. N., & Munandar, D. R. (2021). Analisis efektifitas pembelajaran daring dalam menghadapi wabah pandemi covid-19. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 880–989.
  3. Betaubun, S. L., Hermansyah, A. K., Sumarsono, A., Purwanty, R., & Tembang, Y. (2018). Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kreativitas Menulis Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kesehatan. Musamus Journal of Primary Education. https://doi.org/10.35724/musjpe.v1i1.843.
  4. Botutihe, S. N., Smith, M. Bin, Kasan, I. A., & Hilala, R. (2020). Strategi Pembelajaran Physical Distancing Guru PAUD dalam Menghadapi Pandemi Covid19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1536–1543.
  5. Darmono, A. (2020). Best Paractice Pembelajaran Daring Di Madrasah Ibtidaiyah Pada Masa Pandemi Covid-19. Kurikula: Jurnal Pendidikan, 5(1), 34–48.
  6. Dewantara, J. A., & Nurgiansah, T. H. (2021). Efektivitas pembelajaran daring di masa pandemi COVID 19 bagi mahasiswa universitas PGRI Yogyakarta. Jurnal Basicedu, 5(1), 367–375.
  7. Fauziyah, N. (2020). Dampak Covid-19 terhadap efektivitas pembelajaran daring pendidikan Islam. Al-Mau’Izhoh, 2(2), 1–11.
  8. Febrianti, S., Nursafwa, H., Arifin, B., Hayati, I., & Zailani, Z. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Mahasiswa Di Masa Pandemi Pada Mata Kuliah Penulisan Karya Ilmiah Di Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Al-Ulum: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 48–57.
  9. Ghulamudin, M., & Habibi, B. (2020). Penggunaan Aplikasi Google Classroom Sebagai Metode Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 14(2), 11–17.
  10. Gunawan, Y. I. P., & Amaludin, A. (2021). Pemanfaatan teknologi pembelajaran dalam jaringan di masa pandemi covid-19. Madaniyah, 11(2), 133–150.
  11. Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran daring sebagai upaya study from home (SFH) selama pandemi covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 496–503.
  12. Harto, K. (2018). Tantangan dosen ptki di era industri 4.0. Jurnal Tatsqif, 16(1), 1–15.
  13. Herman, W. (2019). Meningkatkan Kemampuan Menulis Melalui Penerapan Strategi Pemnbelajaran Konstruktivis Siswa. Meningkatkan Kemampuan Menulis Melalui Penerapan Strategi Pemnbelajaran Konstruktivis Siswa, 4(2), 147–155.
  14. hifzul Muiz, M., & Sumarni, N. (2020). Pengaruh teknologi pembelajaran kuliah online di era covid-19 dan dampaknya terhadap mental mahasiswa. EduTeach: Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 153–165.
  15. Indiani, B. (2020). Mengoptimalkan proses pembelajaran dengan media daring pada masa pandemi covid-19. Jurnal Sipatokkong BPSDM Sulsel, 1(3), 227–232.
  16. Indonesia, R. (2021). Peraturan Pemerintah Nomor 57 Tahun 2021 tentang Standar Nasional Pendidikan. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun.
  17. Indrawati, B. (2020). Tantangan dan peluang pendidikan tinggi dalam masa dan pasca Pandemi Covid-19. Jurnal Kajian Ilmiah, 1(1).
  18. Jaelani Al-Pansori, M., Wijaya, H., & Irfan, M. (n.d.2021). Bahasa Indonesia Ragam Ilmiah (Implementasi Bahasa Indonesia dalam Penulisan Karya Ilmiah). Universitas Hamzanwadi Press.
  19. Jamaluddin, D., Ratnasih, T., Gunawan, H., & Paujiah, E. (2020). Pembelajaran daring masa pandemik Covid-19 pada calon guru: hambatan, solusi dan proyeksi. Karya Tulis Ilmiah UIN Sunan Gunung Djjati Bandung, 5(2), 1–10.
  20. Kariyani, L. N. (2021). Analisis Dampak Kebijakan Belajar Dari Rumah (BDR) Oleh Pemerintah Bagi Pelaku Pendidikan di SMA Muhammadiyah Sumbawa. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 9(1), 101–105.
  21. Kresna, A., & Ahyar, J. (2020). Pengaruh physical distancing dan social distancing terhadap kesehatan dalam pendekatan linguistik. Jurnal Syntax Transformation, 1(04), 14–19.
  22. Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi (PAN & RB), Nomor 50/2020 tentang Perubahan Kedua atasSurat Edaran Menteri PAN & RB Nomor 19/2020 tentangPenyesuaian Sistem Kerja Aparatur Sipil Negara dalam Upaya Pencegahan Penyebaran Covid-19 di Lingkungan Instansi Pemerintah. Kementerian Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi-Aturan Baru Sistem Kerja ASN Berdasarkan Kategori Zonasi Risiko Wilayah (menpan.go.id)
  23. Mille, M. B. & A. M. H. (2009). Analisis Data Kualitatif. Penerjemah, Tjetjep Rohendi Rohidi. UI Press.
  24. Mulyati, Y. (2014). Hakikat keterampilan berbahasa. Jakarta: PDF Ut. Ac. Id Hal, 1.
  25. Mustakim, M. (2020). Efektivitas pembelajaran daring menggunakan media online selama pandemi covid-19 pada mata pelajaran matematika. Al Asma: Journal of Islamic Education, 2(1), 1–12.
  26. Oktavian, R., & Aldya, R. F. (2020). Efektivitas pembelajaran daring terintegrasi di era pendidikan 4.0. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2).
  27. Putrawangsa, S., & Hasanah, U. (2018). Integrasi teknologi digital dalam pembelajaran di era industri 4.0: Kajian dari Perspektif Pembelajaran Matematika. Jurnal Tatsqif, 16(1), 42–54.
  28. Qomario, dkk. (2022). Math poster with augment reality to increase learning outcome of students’ high school. International Journal of Trends in Mathematics Education Research Vol 5 (1) pp 66- 73. DOI: 10.33122/ijtmer.v5i1.106.
  29. Revilda, E., Hadi, N., & Purwasih, J. H. G. (2021). Dampak belajar dari rumah. NATURALISTIC: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 822–832.
  30. Santika, I. W. E. (2020). Pendidikan karakter pada pembelajaran daring. Indonesian Values and Character Education Journal, 3(1), 8–19.
  31. Sutopo, H. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif. University Sebelas Maret.
  32. Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi pembelajaran daring untuk meningkatkan mutu pendidikan sebagai dampak diterapkannya social distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34.
  33. Syelitiar, F., & Putra, A. (2021). Systematic Literatur Review: Kemandirian Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring. Sepren, 2(2), 23–31.
  34. Wekke, I. S., & Hamid, S. (2013). Technology on language teaching and learning: a research on Indonesian pesantren. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, 585–589.
  35. Yolandasari, M. B. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas II A MI Unggulan Miftahul Huda Tumang Cepogo Boyolali Tahun Pelajaran 2019/2020.
  36. Yulianto, D., & Nugraheni, A. S. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia: Effectiveness Of Online Learning in Indonesian Language Learning. Decode: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(1), 33–42.