MANAJEMEN PENGELOLAAN MUTU SEKOLAH; UPAYA MEMBANGUN SEKOLAH TERDEPAN DALAM BERINOVASI
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
Schools are an indispensable part of modern human life, especially since many jobs are determined by diploma ownership, based on that, schools can not only provide education well, but are required to improve quality management in school management to produce graduates who can compete both in the world of work and competition to enter the university level. This research will answer the management strategy to the leadership model in improving the quality of schools to innovate. The research method used is using a qualitative approach, with the type of field research by involving researchers as a whole with data collection techniques through observation, interviews, and documentation analysis. The results of research at Madrasah Aliyah Walisongo Gending in the implementation of education quality management, illustrated several relevant aspects: Certainty of Education Management Guidelines; Comprehensive Planning Strategies; Management of Institutions and Educators; Supervision; Evaluation; and Continuous Improvement; The Role of the Principal. From this conclusion, it appears that the management of education quality at Madrasah Aliyah Walisongo Gending has worked well in many aspects. However, there are still some areas that require further attention and improvement to enhance the overall quality of education.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Alhabsyi, F., Pettalongi, S. S., & Wandi, W. (2022). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Integrasi Manajemen Pendidikan, 1(1), 11–19.
- Ansori, M. (2020). Dimensi HAM dalam Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003. Iaifa Press.
- Aulia, N. A., Amirudin, A., & Muzaki, I. A. (2022). PELAKSANAAN MANAJEMEN PENDIDIK DAN TENAGA KEPENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN PROFESIONALISME GURU DI SDN MEKAR MUKTI 01 CIKARANG UTARA BEKASI. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(2), 370–379.
- Fachrudin, Y. (2021). Strategi Peningkatan Mutu Sekolah Berbasis Pesantren. Dirasah: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 4(2), 91–108.
- Fadila, R. N., Lutfiani, E. A., R, I. S., Veronika, N., Rachmanto, D., & Arfinanti, N. (2020). Efektivitas pengelolaan sumber daya sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(1), 81–88. https://doi.org/10.21831/jamp.v8i1.28997
- Faizi, A. (2023). Hasil Wawancara Dengan Kepala Sekolah.
- Fauzi, M. S., & Falah, M. S. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan: Studi Kasus di SMAU 1 Gresik. JM-TBI: Jurnal Manajemen Dan Tarbiyatul Islam, 54–76.
- Fitriani, L. P. W., & Kemenuh, I. A. A. (2021). Peningkatan Sistem Penjaminan Mutu Perguruan Tinggi Melalui Implementasi Manajemen Mutu Terpadu Dalam Pendidikan. PINTU: Jurnal Penjaminan Mutu, 2(2).
- Hanafie Das, W., & Halik, A. (2018). Implementasi manajemen pendendalian mutu di sekolah. Global RCI.
- Haryani, R., & Lubis, M. J. (2022). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah pada Kinerja Guru. Jurnal Basicedu, 6(3), 3373–3383.
- Hasanah, S. M. (2020). Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pembelajaran di era pandemi covid 19. INCARE, International Journal of Educational Resources, 1(3), 256–279.
- Hidayat, AY., dkk. 2022. Pengaruh Media Strip Story Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 4(2), 85–91. https://doi.org/10.52647/jep.v4i2.67
- Langeningtias, U., Musyaffa’Putra, A., & Nurwachidah, U. (2021). Manajemen Pendidikan Berbasis Madrasah. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(07), 1269–1282.
- Latifah, A., Warisno, A., & Hidayah, N. (2021). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam? Meningkatkan Mutu Lulusan di MA Nurul? Islam Jati Agung. Jurnal Mubtadiin, 7(02), 70–81.
- Mahrus, M. (2023). Hasil Wawancara Dengan WAKA KURIKULUM.
- Mashari, A., dkk. 2019. Peran Guru Dalam Mengelola Kelas. Ahsanta Jurnal Pendidikan.
- Munandar, A. (2020). Manajemen Strategik dan Mutu Pendidikan Islam. NUR EL-ISLAM: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 6(2), 73–97.
- Nidzomuddin Aulia, A. (2023). Hasil Wawancara Dengan Wakil Kepala Sekolah.
- Nurmaini, M. (2019). Meraih Mutu Sekolah Melalui Data Mutu: Suatu Tinjauan. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 19(2), 347–352.
- Rahmah, A. M. (2023). Manajemen Kepala Sekolah dalam Upaya Meningkatkan Mutu Sekolah di SMP Plus Ma’arif NU Pangandaran. SOSIOSAINTIKA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 1(1), 14–22.
- Rahman, A. (2022). Upaya peningkatan standar kompetensi lulusan. Adiba: Journal Of Education, 2(1), 122–132.
- Surahman, S. (2022). Implementasi Manajemen Mutu Pendidikan Islam Menuju Era Society 5.0. Journal On Teacher Education, 3(2), 170–182.
- Suryati, D., Sari, D. L., & Noviani, D. (2023). Administrasi Pengawasan Dalam Lembaga Pendidikan. Pengertian: Jurnal Pendidikan Indonesia (PJPI), 1(1), 145–154.
- Tanjung, R., Supriani, Y., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2022). Manajemen Mutu Dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Glasser, 6(1), 29–36.