PENGGUNAAN MEDIA FLASHCARD UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMULA

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Widy Wardah Wahyuni
Ade Maftuh

Abstract

This research was motivated by the lack of students' initial reading ability in class I SDN Cikembang Salopa. The purpose of this study was to describe the increase in students' initial reading skills in limb vocabulary material using flashcard learning media. The research method used was Classroom Action Research (PTK) with the research subject of first grade students at SDN Cikembang. Based on the results of research by applying flashcard learning media to improve students' reading skills on limb vocabulary material. This can be seen from the acquisition of the observation scores of students' initial reading ability on limb vocabulary material, in the first cycle it achieved a score of 69.02 in the good category, and in the second cycle it achieved a score of 80.92 in the very good category. So the increase from cycle I to cycle 2 is 28,57%. This instructional media is recommended for use in improving students' initial reading skills.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Wahyuni, W. W., & Maftuh , A. (2023). PENGGUNAAN MEDIA FLASHCARD UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMULA. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 5(2), 155–163. https://doi.org/10.52647/jep.v5i2.96

References

  1. Adriyani, dan Ratna. 2014. Penggunaan Media Kertas Lipat untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Penjumlahan dan Penguruangan Bilngan Pecahan. http://repository.upi.edu/12960, diakses 26 Maret 2023.
  2. Agnes, D. (2019). Upaya Meningkatkan Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini Melalui Media Flashcard di TK Assalam 2 Sukarame Bandar Lampung. Doctoral Dissertation UIN Raden Intan Lampung.
  3. Ambarwati, A. (2017). Penguatan Karakter Gemar Membaca Melalui Cerpen Humor Untuk Anak SD. Konferensi Nasional. 1 (1), 1 – 3.
  4. Ardiyanti, A. dkk. (2018). Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Prancis dengan Media Flashcard (studi kasus pada mahasiswa sastra prancis). Jurnal Ilmu Budaya. Volume 6. No 1.
  5. Arikunto, S. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.
  6. Arikunto, S. (2017). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
  7. Febiola, S dan Yulsyofriend, Y. (2020). Penggunaan Media Flashcard terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai. Volume 4. Nomor 2, 1026 – 1036.
  8. Halimah, A. (2014). Metode Pembelajaran Membaca dan Menulis Permulaan di SD/MI. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam. Vol 1. No 2, 190 – 200.
  9. Hansen, S. (2020). Investigasi Teknik Wawancara dalam Penelitian Kualitatif Manajemen Konstruksi. Jurnal Teknik Sipil. Vol 27. No 3, 283.
  10. Hapsari, E.D. (2019). Penerapan Membaca Permulaan untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa. AKSARA : Jurnal Bahasa dan Sastra. Vol 20. No 1, 10 – 24.
  11. Harianto, E. (2020). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. Didaktika: Jurnal Kependidikan. Vol 9. No 3, 1 – 8.
  12. Hasim, E. (2018). Perkembangan Bahasa Anak. Pedagogika. 9 (2)
  13. Hidayat, AY., dkk. 2022. Pengaruh Media Strip Story Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 4(2), 85–91. https://doi.org/10.52647/jep.v4i2.67
  14. Hotimah, E. (2017). Penggunaan Media Flashcard dalam Meningkatkan Kemampuan Siswa pada Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Kelas II MI Ar-Rochman Samarang Garut. Jurnal Pendidikan UNIGA. 4 (2), 10 – 18.
  15. Kadir, A. (2015). Menyusun dan menganalisis Tes Hasil Belajar. Jurnal Al–Ta’dib. Vol 8. No 2, 70 – 81.
  16. Kumullah, R. dkk. (2019). Peningkatan Membaca Permulaan Melalui Media Flashcard pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan. Vol 7. No 2, 36 – 42.
  17. Laily, I.D. (2014). Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Matematika Sekolah Dasar. Eduma: Mathematics Education Learning And Teaching. 3. 1.
  18. Lolang, E. (2014). Hipotesis Nol dan Hipotesis Alternatif. Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Vol 3. No 3, 685 – 695.
  19. Mashari, A., dkk. 2019. Peran Guru Dalam Mengelola Kelas. Ahsanta Jurnal Pendidikan.
  20. Muryati, D. (2019). Pengaruh Media Flashcard Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Peserta Didik Kelas 1 MIN 8 Bandar Lampung. Skripsi. UIN Raden Intan Lampung.
  21. Nasution,W.N. (2017). Perencanaan pembelajaran: pengertian, tujuan dan prosedur. Ittihad: Jurnal Pendidikan, 1(2), 185-195.
  22. Pertiwi, A.D. (2016). Study Deskriptif Proses Membaca Permulaan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak. Volume 5. No 1.
  23. Pradana, P.H dan Gerhani, F. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Flashcard untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak. JOEIA (journal of education and instruction). Vol 2. No 1, 25 – 31.
  24. Rahman, B dan Haryanto, H. (2014). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Flashcard pada Siswa Kelas I SDN Banjayu Tengah 2. Jurnal Prima Edukasi. Volume 2. Nomor 2, 127 – 137.
  25. Rosalinda, R. (2020). Penggunaan Media Flashcard dalam Pembelajaran Bahasa Arab di SD Negeri 09 Dewantara. Serambi Konstruktivis. Volume 2. No 4.
  26. Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : ALFABETA, CV.
  27. Sulaiman, R. dan Akidah, I. (2021). Pembelajaran Bahasa Inggris Menggunakan Media Flashcard pada TPA Masjid Baitul Maqdis. Madaniyah. Vol 2. No 3, 242 – 252.
  28. Susanti, R. (2022). Penguasaan Kosa Kata dan Kemampuan Membaca Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Penabur. Vol 1. No 1, 87 – 93.
  29. Tarigan, D dan Siagina, S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Ekonomi. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi dalam Pendidikan. Vol 2. No 2.
  30. Tohir, A. (2021). Evaluasi Pembelajaran. Malang: CV. Seribu Bintang.
  31. Tohir, A., & Mashari, A. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN 27 Tegineneng. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1). https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.23015.
  32. Ulfa, N.M. (2020). Analisis Media Pembelajaran Flashcard untuk Anak Usia Dini. GENIUS: Indonesian Journal Of Early Childhood Education. Vol 1. No 1, 34 – 42.
  33. Wahyuni, S. (2020). Penerapan Media Flashcard untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema “Kegiatanku”. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Volume 4. Number 1, 9 – 16.