PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR SERI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS PARAGRAF SEDERHANA
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
This research is motivated by the lack of ability to write simple paragraphs in class III students at SDN Cikembang. This is because the learning media used by the teacher is less attractive. The purpose of this study is to describe lesson planning, implementation of learning, and improving the ability to write simple paragraphs using picture series as media. The research method used was the class action research method (CAR) with the research subjects being class III students at SDN Cikembang. Based on the results of research using picture series media to improve the ability to write simple paragraphs, it shows that the use of picture series media can improve students' ability to write simple paragraphs. this can be seen from the acquisition of student learning outcomes, the average value of students in cycle I is 77.23 and the average value of students in cycle II is 83.10. So the increase from cycle I to cycle II is 17.65%. This series of picture media is recommended for use in improving the ability to write simple paragraphs of students.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Andriyani, Ratna. (2014). Penggunaan Media Kertas Lipat Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan Pecahan. http://repository.upi.edu/12960, diakses 26 Maret 2023.
- Azmi, S. R. M. (2018). “Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Paragraf Sederhana Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar”. Social Sciences And Educational Technologi 2018. https://osf.io/ay84w/download, diakses 26 Maret.
- Hakim, A. L., Anggraini, Y., Fitriani, R., & Haqiqi, A. K. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Transformatif (Islamic studies), Vol. 3, No. 1, 131-136.
- Hidayat, AY., dkk. 2022. Pengaruh Media Strip Story Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 4(2), 85–91. https://doi.org/10.52647/jep.v4i2.67
- Karyati, F. (2017). Pengembangan Media Gambar Dalam Meningkatkan Pembelajaran Matematika. AL-ULUM: Ilmu Sosial dan Humaniora, Volume. 3, Nomor. 1.
- Lestari, R. F. (2019). Kohesi dan Koherensi Paragraf Dalam Karangan Narasi Mahasiswa Teknik Angkatan 2017 Universitas PGRI Banyuwangi. KREDO:Jurnal Ilmiah dan Sastra, Vol. 3, No. 1, 73-82.
- Magdalena, I., Roshita, R., Pratiwi, S., Pertiwi, A., & Damayanti, A.P. (2021). Penggunaan Media Gambar Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV Di SD Negeri 09 Kamal Pagi. PENSA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, Vol. 3, No. 2,334-346.
- Mahmun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya Dalam Pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam, Vol. 37, No. 1.
- Mashari, A., dkk. 2019. Peran Guru Dalam Mengelola Kelas. Ahsanta Jurnal Pendidikan.
- Mona Sylviana Dewi. 2015. Kemampuan Siswa Dalam Menulis Paragraf Persuasi Sederhana Berdasarkan Iklan Audio Visual Di Kelas III MIN 15 Bintaro. Skripsi UIN Jakarta. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/30710, diakses 26 Maret 2023.
- Narendraini, N. C,. & Harini, E. (2018) Upaya Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Melalui Metode Pembelajaran Tipe STAD. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, ISBN : 978-602-6258-07-6.
- Pebrianti, N. A. (2020). Analisis Kesulitan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Disertasi. Bandung: Universitas Pasundan. http://repository.unpas.ac.id/id/eprint/48917, diakses 26 Maret 2023.
- Pratiwi, E., Halidjah, S., & Salimi, A. (2013). Peningkatan Kemampuan Bebicara Dengan Menggunakan Media Gambar Berseri Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas I SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 2(12).
- Pratiwi, N. I. (2017). Penggunaan Media Video Call Dalam teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, Vol. 1, No 2.
- Putri, S. P.O. (2013). Pemanfaatan Media Gambar Berseri Untuk Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol. 01, No. 02, 1-10.
- Seprianty, S. (2018). Penggunaan Alat Peraga pada Mata Pelajaran IPA sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 06 Karang Tinggi. JPGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Volume. 1, Nomor. 2, 128-134.
- Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kuantitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA, CV.
- Sulistianah, & Tohir, A. (2020). Pengaruh Metode Show and Tell Terhadap Keterampilan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun di TK Xaverius 3 Bandar Lampung. SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Vol 3(1).
- Suyati, S. (2022). Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Kelas I Menggunakan Media Gambar Seri Di SDN 014 Pengalihan Enok Indragiri Hilir. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Volume. 11, Nomor. 1, 64-70.
- Tohir, A. (2021). Evaluasi Pembelajaran. Malang: CV. Seribu Bintang.
- Tohir, A., & Mashari, A. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN 27 Tegineneng. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1). https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.23015.
- Yudhistira, Dadang. 2014. Menyusun Karya Tulis Ilmiah Penelitian Tindakan Kelas Yang Memenuhi Kriteria “APIK”. Bandung: Rizqi Press.
- Yulistiani, D., & Indihadi, D. (2020). Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Dengan Menggunakan Media Gambar Berseri. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol. 7, No. 3, 228-234.
- Yuni Ernawati. 2017. Perbedaan Pengaruh Penggunaan Metode Inquiry dengan Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Menulis Teks Berita Siswa Kelas III Di MTS Maarif NU I Purwokerto Barat. Tesis. Purwokerto: Universitas Muhammadiyah Purwokerto. https://repository.ump.ac.id/4804/1/COVER_YUNI%20ERNAWATI_PASCASARJANA%2717.pdf, diakses 26 Maret 2023.
- Zainal, N. F. (2020). Pengukuran Assessment dan Evaluasi Dalam Pembelajaran Matematika, LAPLACE: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 3, No. 1, 8-26.