IMPLEMENTASI NILAI PANCASILA PADA GENERASI Z
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
The values ??contained in Pancasila have never changed, what has changed is only those who apply the values ??of Pancasila which have started to fade due to the times. Generation Z has experienced a decline in the values ??of Pancasila, nationalism and patriotism in their souls because they follow the development of increasingly sophisticated science and technology, globalization and promiscuity. For this reason, it is necessary to implement Panacasila to change this behavior. In this study using qualitative analysis or methods, namely finding research methods or discussions obtained from many sources such as books, articles and research on the phenomenon and further research on the substance of the phenomenon. This research was made to foster the spirit of nationalism so that this generation is not indifferent to the values ??contained in Pancasila. Therefore, the values ??contained in Pancasila must continue to be implemented in everyday life.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
- Anggriani, F. (2018). Opini Mengenai Hilangnya Nilai Pancasila dalam Kehidupan Berbangsa dan Bernegara. Universitas Negeri Jakarta. https://www.researchgate.net/publication/330468779_Opini_Mengenai_ Hilangnya_Nilai_Pancasila_dalam_Kehidupan_Berbangsa_dan_Bernegara
- Ginting, H. (2017). Peranan Pancasila Dalam Menumbuhkan Karakter Bangsa Pada Generasi Muda. In Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 1(pp), 197–201.
- Hardjasoemantri, K. (2000). Hukum tata lingkungan, penerbit Gadjah Mada University Press. Yogyakarta.
- Hasanah, U. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Di Kalangan Generasi Millenial Untuk Membendung Diri Dari Dampak Negatif Revolusi Indutri 4.0. Pedagogy : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 52–59. https://doi.org/10.51747/jp.v8i1.705
- Hermawan, I. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan (Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed Method). Hidayatul Quran.
- Karim, M. A. (2004). Menggali Muatan Pancasila dalam Perspektif Islam. Yogyakarta: Surya Raya.
- Maulana, R. (2020). Generasi Z Diminta Lestarikan Nilai-Nilai Pancasila dengan Kreativitas dan Karya. INews.Id. https://www.inews.id/news/nasional/generasi-z-diminta-lestarikan-nilai-nilai-pancasila-dengan-kreativitas-dan-karya
- Mohamed, Majid, A., & Ahmad. (2010). Tapping new possibility in accounting research, in qualitative research in accounting, Malaysian case. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, Kuala Lumpur, Malaysia.
- Muzayin. (1992). Ideologi Pancasila(Bimbingan ke Arah Penghayatan dan Pengamalan bagi Remaja. Jakarta:Golden Terayon Press.
- Notonagoro. (1967). Beberapa Hal Mengenai Falsafah Pantjasila : Pengertian Inti-Isi-Mutlak. Jakarta, Universitas Pantjasila.
- Rajasa. (2007). Kongres Pancasila IV. Jakarta: Bumi Aksara.
- Septianingrum, A. D., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai Pancasila pada Generasi Milenial di Era Serba Modern. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 3(1), 28–35. https://jepjurnal.stkipalitb.ac.id/index.php/hepi/article/view/31/23
- Tohir, A., & Mashari, A. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN 27 Tegineneng. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 48. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.23015
- Wandani, A. R., & Dewi, D. A. (2021). Penerapan Pancasila Sebagai Dasar Kehidupan Bermasyarakat. Universitas Pendidikan Indonesia, 1(2), 34–39. https://journal.actual-insight.com/index.php/decive/article/view/225
- Yudistira. (2016). Aktualisasi & Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Menumbuhkan Kembangkan Karakter Bangsa. In Seminar Nasional Hukum.
- Yunica, E., & Anggraeni, D. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Pancasila dalam Mengantisipasi Interaksi Asosial Pada Generasi Z. 1(4), 1–7.